29 Ağustos 2012 Çarşamba

Suomi, Finlandiya


EUROVİZYON şarkı yarışması ben çocukken bütün aile takip ettiğimiz bir yarışmaydı. Sonradan hiç izlemez olmuştum, ta ki 2006 yılında Finlandiya Lordi ile yarışmaya katılana kadar. Popüler kültüre ve dinlenen müziğe tepki olarak oluşturulan kampanyaya destek vermiş, Lordi'nin başarısını mutlulukla izlemiş, Finlandiya'nın birinciliğine yürekten sevinmiştim.


Tam olarak bende ne zaman bir Finlandiya aşkı başladı hatırlamıyorum. Ama bu soğuk ülkenin sıcak, mütevazı, çalışkan, melankolik insanlarını seviyorum.
Suomi yani Finlandiya benim için en başarılı metal müzisyenlerini barındıran ülke. O kadar çok müzik grubu var ki, bazen acaba diğer işleri kimler yapıyor diye düşünürüm; sonuçta ülke nüfusu 5 milyondan biraz fazla.


M.Ö. 3000 yıllarında Volga ve Ural nehirleri arasından göçen, yıllar boyu sürekli istilalarla boğuşan, ancak 1919'da cumhuriyetlerini ilan etmiş bu uzun boylu, mavi-gri gözlü (eskiden ELF olduklarından kuşkulandığım) güzel halk savaşlarda 100 binden fazla kayıp vermiş, yarısı kadar da insan sakat kalmış.
Finlandiya'nın bildiğiniz gibi sert bir iklimi var. Kar aylarca yerden kalkmıyor, yaz ise kısa ve yağışlı. Finli arkadaşlarım bizim güneşi bol ülkemize hayran, belki bu yüzden çoğu zaman yaza ait fotoğraflar paylaşmamı isterler.

TAMPERE'den gelen oyuncak bir Fin Geyiği, benim için çok özel bir hediye :)


Sabahları bizim gazetelerle birlikte onların HASERİ ve AAMULEHTİ gazetelerini okuma alışkanlığım devam ediyor. Ve mutfaklarındaki bazı lezzetlerini de pişirmeyi denemişliğim var.


Örneğin KORVAPUUSTİ, bademli, kakuleli, mayalı bir çeşit çörek. Daha çok Noel'de ve paskalyada pişiriyorlar. Fincede korvapuusti tokatlanmış kulak demek, görüntüsü biraz benziyor doğrusu :) Bu arada Türk kahvesi sevenlere bir öneri, kakule kahveye de çok yakışıyor.


                                           PİPARKAKUT - Zencefilli Noel kurabiyeleri.


JUHLA MOKKA ülkede en çok tüketilen kahve. Bir araba için yakıt neyse bir Finli için kahve de aynı şeydir.


VAPPU: Mayıs ya da İşçi Bayramı. Kıştan çıkmış hemen her Finli yağmurluğunu giyip konser alanlarına koşar.


KAAMOS: kuzeyde güneşsiz geçen beş ay. Maalesef güneşin az görünmesi yüzünden ülkede alkol tüketimi ve intiharların arttığı düşünülüyor.

Finlandiya hakkında yazacak daha çok şey var. Daha, ünlü epik destanları KALAVELA'dan, yaz kış süren sauna geleneklerinden, HESBURGER'den... söz edemedim. Belki başka bir yazıya. Son olarak bir Fin atasözü:

"Niin metsa vasta kuin sinne huudetaan." Yani: "Ormana nasıl haykırırsan öyle karşılık verir."

Jarkko, Mikko, Tomi, Irkku, Mervi, Tupu, Semi, Kari hepinizi çok seviyorum.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMW8xAv-Y6w

Hiç yorum yok: