18 Aralık 2012 Salı

Arkası Yarın


"Radyo Tiyatrosu... Mavi Tren, birinci bölüm... yazan Agatha Christie, yöneten Uğurtan Atakan, efektör Korkmaz Çakar...oynayan sanatçılar, Boris: Bilge Zobu, Van Aldin: Zihni Göktay, uşak: Ersun Kazançel, Papapulos: Kemal Tahir, Mason: Oya Küçümen, Ruth: Celile Toyon Uysal..."


Henüz evlerde televizyon yokken, evimizdeki Philips marka  radyonun sürekli açık olduğunu hatırlıyorum. Babam ajans saatini kaçırmazdı yani haberleri. Annem beraber ve solo şarkıları çok severdi, hatta çoğu zaman bir yandan işlerini yapar bir yandan da eşlik ederdi. Ben  klasik müzik konserlerini severdim bir de Radyo Tiyatrosu'nu. Zamanın tiyatro sanatçıları o güzel Türkçe'leriyle bir kitabın yaklaşık bir saatlik özetini seslendirirdi. Her gün radyoda 15 dakikalık bölümler halinde yayınlanırdı. Ses efektleriyle desteklenen bir çeşit sesli kitaptı ya da sadece kulağa hitabeden bir tiyatro oyunuydu.


Bir kapının kapanışı, ayak sesleri, yağmur, gök gürültüsü gibi efektler dinlediğimiz oyunun içine girmemizi kolaylaştırırdı. Bir sonraki bölümü merakla beklerdik.


İlk Radyo Tiyatrosu 1950'li yıllarda yayınlanmış, Haldun Taner, Behçet Necatigil gibi yazarlar radyo oyunları yazmışlar. Benim dinlediklerimin çoğu çeviri oyunlardı. Bir süre sonra bu yayınların görme engeli olanlar için ne kadar önemli olduğunu keşfettim. Bizim içinse hayal gücünü besleyen müthiş deneyimlerdi.


Şu anda, kitap okumaktan çok televizyon izlemeyi tercih eden bizler maalesef hayal gücümüzü besleyemiyoruz. Eskiden bu konuda daha şanslı olduğumuzu düşünüyorum. Oyuncaklarımız bile farklıydı, hazır oyuncaklardan çok evdeki malzemeyle kendimize oyuncak yaptığımızı hatırlıyorum. Bu bazen, evdeki büyüklerle birlikte yaptığımız bir uğraştı ve ortaya çıkan oyuncağın çok düzgün olup olmaması değil, birlikte bir şeyler yapmak daha önemliydi ve o oyuncak çok değerliydi. Günümüzde, bazen büyük paralar verip alınan oyuncaklarla çocukların ne kadar süre oynadığını düşünür müsünüz?


Öğrendiğime göre şu anda radyo arşivinde yüz doksan beş radyo tiyatrosu kaydı varmış ve radyo 1'de 09:40'da eski kayıtlar yayınlanıyormuş. Ben bazı kayıtları video olarak buldum, merak edip linke bakacaklar için, iyi dinlemeler. :)
https://www.youtube.com/watch?v=35yNwnl1jy0


Hiç yorum yok: